Beeld bepaalt het succes van je e-learning

E-learning
7/6/2018

De impact van beeld op leren is groot. In een goede online training mogen afbeeldingen dan ook niet ontbreken. Wat zijn de best practices in beeldgebruik, en waar vind je geschikt beeld? Wij helpen je

Stel, je maakt een e-learning en je wilt een natuurkundig proces uitleggen. Kies je dan voor alleen tekst, of voor tekst met afbeeldingen? Het laatste natuurlijk. Een afbeelding, grafiek of foto maakt soms in één klap duidelijk waar je anders drie paragrafen voor nodig hebt. Denk maar aan dat bekende spreekwoord (ja, met die duizend woorden). Maar er zijn meer goede redenen om voor afbeeldingen te kiezen.

De voordelen van beeld

  • Beeld blijft beter hangen. De kans dat een cursist bepaalde informatie over een paar weken nog weet, is veel groter als je beeld laat zien dan als je woorden gebruikt. Dit blijkt uit verschillende onderzoeken en wordt ook wel het ‘picture superiority effect’ genoemd.
  • Beeld is snel. We kunnen een beeld al herkennen en verwerken in 13 milliseconden – dat is een tachtigste van een seconde! Ter vergelijking: voor 20-25 woorden hebben we 6 seconden nodig.
  • Beeld motiveert. Afbeeldingen maken een tekst aantrekkelijker en levendiger, waardoor lezers meer gemotiveerd zijn om door te lezen

 

 

Kies je afbeeldingen zorgvuldig

Behoorlijke voordelen dus, maar dit geldt niet voor al het beeld. Als je willekeurige afbeeldingen toevoegt, heb je kans dat je je cursisten alleen maar verwart, irriteert of onnodig afleidt. Investeer daarom in afbeeldingen die wél hun doel bereiken. Hierbij wat tips waar je op kunt letten:

  1. Relevantie. Voor sommige informatie blijven woorden handiger. Denk bijvoorbeeld aan een abstract concept als ‘meteen’. ‘Leuke’ plaatjes als opfleuring of decoratie vormen alleen maar ruis. Voeg daarom alleen afbeeldingen toe die de informatie in de tekst aanvullen of vervangen. Houd ook rekening met de achtergrond van je cursisten, zoals hun leeftijd, opleidingsniveau en beroepsgroep. Heb je het bijvoorbeeld over efficiënt communiceren, en bestaat je doelgroep uit consultants? Dan is een foto van twee kletsende supermarktcaissières niet bepaald relevant. Vraag jezelf bij elk beeld dat je gebruikt: voegt de afbeelding iets toe aan de stof? En laat het de indruk achter die ik wil achterlaten?
  2. Eenduidigheid. Gebruik alleen afbeeldingen waarvan meteen duidelijk is wat je ziet. Voorkom dat lezers moeten gaan raden wat je ermee bedoelt.
  3. Emoties. Beeld heeft een grote potentie om emoties op te roepen. Emoties zijn een perfect hulpmiddel bij leren: ze zorgen ervoor dat je cursisten zich meer betrokken voelen bij de cursus en de beelden beter onthouden. Wil je hun interesse wekken? Kies dan voor een humoristisch of verrassend beeld. Wil je ze aanzetten tot actie? Selecteer dan een afbeelding die verdriet of boosheid oproept. Kies wel voor ‘subtiele’ beelden; die komen een stuk geloofwaardiger over.
  4. Copyright. Heb je de afbeelding van internet gehaald en ken je de fotograaf, illustrator of grafisch ontwerper niet? De meesten vinden het prima als je hun werk gebruikt, als je vooraf toestemming vraagt en een link naar hun portfolio opneemt.
  5. Kwaliteit. Zorg dat de foto of illustratie die je gebruikt groot genoeg is, en je geen pixels of onscherpte ziet. Een goede foto is niet alleen aantrekkelijker, maar komt ook een stuk professioneler over.
  6. Laadtijd. Is de foto té groot, dan zal je cursus langzamer laden op computers. De meeste fotobewerkprogramma’s hebben een optie ‘Save for web’, waarmee je dit probleem voorkomt.

Waar vind je goed beeld?

Met deze criteria vallen de meeste afbeeldingen die je via Google vindt af. Voor goede foto’s, illustraties en ander beeldmateriaal voor je e-learing bestaan er gelukkig tientallen, zo niet honderden gespecialiseerde sites. Voor sommige daarvan betaal je, andere zijn gratis. De betaalde versies hebben meestal extra zoekfuncties en een grotere collectie. De gratis sites werken meestal met de creative commons-licentie. Dit houdt in dat je het beeld gratis mag gebruiken, zolang je de naam van de maker erbij vermeldt. Ook de betaalde sites vragen je vaak om de maker te noemen.  

Vijf goudmijnen voor beeld voor je E-learning

Deze sites hebben een uitgebreide collectie professionele beelden. Grote kans dus dat je vindt wat je zoekt. Tip: schrijf van tevoren op waar het beeld dat je zoekt  voor je e-learning aan moet voldoen. Wat moet het afbeelden, en welke emoties wil je dat het oproept? Zo kun je gerichter zoeken en voorkom je dat je door het aanbod overweldigd wordt:

  • Shutterstock (betaald): foto’s, illustraties, grafieken en meer
  • iStockphoto (betaald): foto’s, illustraties, grafieken en meer
  • Pexels (gratis): foto’s
  • Unsplash (gratis): foto’s
  • Freepik (gratis): foto’s, illustraties en meer

Met Pluvo voeg je eenvoudig afbeeldingen toe. Zin om hiermee aan de slag te gaan?
Start dan vandaag gratis een e-learning.

Sluit melding